תפריט נגישות

סרן עתניאל שמיר ז"ל

סיפור נפילתו של עתניאל


יד לטייס שלא שב
מחוץ לישוב קדמת צבי במרכז רמת הגולן, שוכנת אנדרטה מיוחדת אשר מורכבת משבריו של מטוס "אורגאן" ישן, ומהווה יד לזכר טייס שלא שב מהמשימה, ולא נמצא לאחר נפילתו: יד עתניאל שמיר ז"ל
הכל התחיל במלחמת ששת הימים. עתניאל, או כפי שהוא אהב שקראו לו "עותי", הספיק במלחמה הזו לתקוף מטרות בסיני, באיזור ירושלים ואפילו בשכם. חיל האוויר שנתן את הסיפתח למלחמה במצרים, פעל במהירות וביעילות בכל הגזרות.
אחרי הגזרות הדרומיות, קיבל עותי משימה אחרת: במרכז רמת הגולן (שהייתה סורית באותם ימים), מספר קילומטרים מצומת בית המכס, נמצאו מספר עמדות נ.מ (נגד מטוסים) סוריות שסיכנו את כוחותינו שפעלו במרחב. המטרה שקיבל עותי: לפגוע ולהשמיד אותם.
עותי יצא למשימה עם מטוס האורגן שלו, יחד עם טייס נוסף. לאחר שחגו מעל טבריה, קיבלו את האישור לצאת להפצצה. כשהם מתקרבים למטרות - במקום שנקרא עין סמסם, נראה לפתע מטוסו של עותי, שנפגע בעצמו מאותן עמדות נ.מ, צונח ומתרסק אל תוך הקרקע. שום מצנח לא נראה באוויר.
משפחתו וקרוביו החלו לאחר המלחמה במסע ארוך של חיפושים, אך עותי לא נמצא למעשה עד היום (שרידים מסוימים הובאו לקבורה בקיבוצו - קיבוץ דורות, 6 שנים לאחר מכן, במלחמת יום הכיפורים).
מה שכן נמצאו אלו שרידי המטוס.
אלו, לצד אבנים מקומיות, הפכו לגל-עד לזכרו של עותי, שאומץ על ידי אנשי הישוב הסמוך קדמת-צבי, ומהווה עד היום, המקום בו מתכנסים עם זכרו...

איך מגיעים? waze: יד עתניאל.
אביתר ליכטמן, מורה דרך ומרצה

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה