תפריט נגישות

סמ"ר עוז צמח ז"ל

האנדרטה לצוות עוז במעיין ברוך

פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן (יולי 2021)

מתוך אתר האינטרנט לזכרו של עוז צמח ז"ל
אלבום תמונות

הנצחת "צוות עוז" שנפלו במלחמת לבנון השנייה - האנדרטה בקיבוץ מעיין ברוך

בימים אלו כאשר אנחנו מציינים 15 שנים למלחמת לבנון השנייה, אני רוצה להכיר לכם פינה מקסימה שראוי שכולנו נכיר, שמנציחה את זכרם של חברי צוות עוז - בקיבוץ מעיין ברוך.
'קודקוד כאן 3ב' סוגר בתנועה סוף' במילים האלו חתם מפקד הטנק עוז צמח את פעולת החילוץ ההרואית שלו ושל צוותו (הרן לב, ינון ניסן, ודן ברויר) בסמוך לבינת ג'בל בלבנון. במילים האלו הוא דיווח שהוא מתחיל בנסיגה לאחור, לאחר קרב ארוך וממושך. המילים האלו היו גם מילותיו האחרונות.
כמה שעות לפני כן, במהלך מלחמת לבנון השנייה, עשו צוות עוז יחד עם הפלוגה שלו ופלוגות שריון נוספות את דרכם באיזור בינת ג'בל, אל רכס ממנו היו צריכים להשקיף ולחפות על כוחות חי"ר שפעלו באיזור. מהר מאוד מצאו עצמם כל הכוחות תחת מתקפה אדירה של טילים נגד טנקים, ובלית ברירה החלו בנסיגה.
במהלך הקרב והנסיגה, נתקע טנק של צוות מקביל לצוות עוז. צוות עוז שכבר היו בנסיגה, הבינו שצוות הטנק הפגוע לא מסוגל לחלץ לאחור לבד, והחליטו להישאר שם ולחפות עליהם באש תוך סיוע בהכוונה ובחילוץ. רק לאחר שהטנק הפגוע חולץ לאחור, הורה להם עוז לסגת תחילה, ורק לאחר מכן הוא וציוותו ייסוגו. בזמן שהטנק הפגוע נסוג, המשיכו חברי צוות עוז לחפות עליו, תוך שהם סוגרים את השיירה.
אך הטנק של עוז, לא הספיק לעשות את הדרך חזור. האש פגעה גם בו, ובמהלך פעילות של כוחות נוספים, התגלה הטנק של עוז פגוע, כאשר עוז, ואתו הרן, ינון ודן כבר אינם בין החיים. על מעשה הגבורה, החילוץ החיפוי ועל בחירתם להישאר עד לנסיגת אחרון הכוחות, קיבלו חברי הצוות לאחר נפילתם, את צל"ש אלוף פיקוד הצפון.
במעיין ברוך, הקיבוץ בו גדל הרן לב, הוחלט להנציח את בני הקיבוץ ובתוכם הרן לב, בגן רחב ידיים ומלא פינות ישיבה מקסימות בפאתי הקיבוץ. לאור ההחלטה להנציח את הרן, הוחלט להנציח את חברי צוותו באנדרטה גדולה, ובתוכה צריח טנק, אבני בזלת ועזרים אשר מספרים את סיפור הקרב.
מסביב לאנדרטה שוכן בוסתן גדול, תעלות קשר מימי ההגנה על הקיבוץ במלחמות ישראל, גבעת תצפית, כסאות ישיבה, פסלים ושבילים בהם ניתן לסייר ברחבי אתר ההנצחה שגודלו הוא כ10 דונמים סה"כ ושמנציח בצורה חיה ונושמת את אלו שנפלו כדי להגן עלינו ולאפשר לנו להסתובב בבטחה וליהנות ממרחבי הארץ היפה...
איך מגיעים? waze: אנדרטת צוות עוז, מעיין ברוך.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה